Direktlänk till inlägg 2 februari 2011
Jussi Björling. I dag skulle han ha fyllt 100 år. Hans stämma nådde det innersta – en klang som var både smärtsamt vacker och lidelsefull. Han var blues rakt igenom. Allt verkade så enkelt. Rak i ryggen, ut med bröstkorgen. Sjung av hjärtat sjung. Jussi Björling var en trapetskonstnär – en cirkusartist i världens största operahus. Han svingade sig upp mot skyn – i tonhöjder i trakterna av d och ovanför höga c. Jussi Björling kunde också låta rösten svepa fram i mörka djup av barytonlägen. Jussi Björling hör än i dag till de allra främsta – ja rent av kanske den bäste av dem alla.
Hans levnadsberättelse innehåller också allt som borde vara en filmskapares våta dröm. Ingen har dock ännu lyckats göra den där fulländade långfilmen om den fattige pojken från Stora Tuna, Borlänge, Sverige. Hans liv var en saga men även en tragedi.
Han sjöng tills vingen brast. Jussi Björling dog i en ålder av 49 år. Han efterlämnade en sörjande maka (Anna-Lisa) och barnen Anders, Lars och Ann-Charlotte samt ytterligare två barn utom äktenskapet. Han gick ned sig i det allmänt bekanta stora svarta hålet som stavas alkohol.
I SVT: musikdokumentär hymlar inte barnen med sanningen. Jussi var född alkoholist. Det tunga arvet hade bröderna Björling fått från fadern David. Det var också han som hade drillat sina söner till storverk. Det var David som hade skolat pojkarnas röster och använt barnen som eget arbetsmaterial. Hans sångpedagogik var kontroversiell och han styrde pojkarna med järnhand. David skapade Björlingkvartetten. De stod vid moderns grav och gav konsert. Då var Jussi sex år gammal. Det handlade om överlevnad. Att simma eller sjunka. De hade inget annat val. Man ställde kosan till USA och de stora pengarna. Björlingkvartetten gjorde omedelbar succé, särskilt i svenskbygderna. De små pojkarna liknar gubbar på bilderna.
Johan von Sydows musikdokumentär ger en stadig överblick som omfattar både Jussis liv och karriär. Här blandas arkivmaterial och intervjuer med Jussi Björlings barn. Dessutom finns de sedvanliga hyllningarna från kollegor och operaentusiaster. Sydow nuddar också vid den där smått storsvenska nationalismen som på nytt blomstrade under 50-talet. Jussi var ingen politiskt medveten människa. Han var som folk är mest – såg upp till olika auktoriteter och ville ha deras bekräftelse.
Jussi Björlings färd genom samhällsklasserna skulle behöva ett eget kapitel. Här finns självfallet en viktig komponent för att förstå hans hejdlösa behov att supa skallen av sig med jämna mellanrum? Jussi Björling kom från mycket fattiga förhållanden och hade en ofullbordad skolgång bakom sig. Han befann sig i ett socialt underläge men hamnade sannerligen i de riktigt fina salongerna. Här befann sig hos samhällets elit.
Jussis kaxighet bestod i att han visste vad han kunde göra med rösten. Han tog sig högst upp på toppen, ställde stora krav på sig själv och levde med rädslan att förlora sin position. Det var framför publiken som han fick sin omedelbara bekräftelse, en kärlek som förvandlades till ett gift.
Här finns tydliga paralleller med andra människor som skaffat sig berömmelse redan som barn. Vad var Björlingkvartetten om inte en dåtida The Jackson 5. Både Jussi och Michael Jackson gick samma tragiska öde till mötes.
Ett annat kapitel som rapsodiskt avverkas i musikdokumentären är Jussis nära relation till dåtidens schlagermusik. Då var det förbjudet att kasta sig mellan olika genrer. Jussi spelade in schlagers på skiva men tvangs göra det under pseudonym.
Johan von Sydows musikdokumentär tar aldrig på allvar upp klassperspektivet eller "yrkesförbudet" inom dåtidens populärkultur. Filmen försöker dock hålla en god balans mellan människan och ikonen Jussi Björling, sagan och tragedin. Han lyckas bitvis riktigt bra med detta.
Det misslyckas tyvärr Torbjörn Lindqvist fullständigt med i sin dramadokumentär – "Jussi i vår hjärtan". Det är en film som tillkommit med små ekonomiska men det är ointressant i sammanhanget. Torbjörn Lindqvist och hans medarbetare har inte nämnvärt intresserat sig för varken Jussis eller fader Davids mycket svarta sidor.
Ikväll börjar andra säsongen av Klass 9A och hetsen mot en hel yrkesgrupp kan fortsätta. Lärarna får än en gång klä skott för ökade klasskillnader och en nedmonterad välfärd, samt en syn på utbildningen som satt lönsamheten framför lärandet. Dokusåpa...
Men när omvälvningar av det här slaget äger rum transformeras uppenbarlighen nästan hela befolkningar i ett enda slag: Plötsligt visar människor ett mod de nyss inte trodde sig ha. Med ens blir maktens symboler - en regeringsbyggnad, en polisuniform ...
Men om Barbara Hendricks musikaliskt är i sitt esse på denna skiva (generös och självsäker, expressivt uttrycksfull) finner jag henne mer återhållen på ”Die schöne Müllerin” (Arte verum). Förvisso högst ovanligt med en sopran i rollen som...
När Anna Lindh mördades orsakade det en störning i hela den socialdemokratiska successionsordningen - en störning som egentligen först nu, denna vårvinter, uppenbarat sina bråddjup. Hon var den självklara efterträdaren till Göran Persson och man kan ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|